Τετάρτη, 9 Απριλίου 2014

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΡΟΥΜΑΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ



ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ

Φέτος, το 3ο Γυμνάσιο Γλυφάδας συμμετείχε στο παγκοσμίως γνωστό πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της περιφέρειας της γης.
 Μαθητές της Α' και της Γ' τάξης παίρνανε συνεχώς μετρήσεις με την επίβλεψη της υπεύθυνης καθηγήτριας Καλλιόπης Αρδαβάνη.

Το πείραμα είχε ως εξής: Ο Ερατοσθένης παρατήρησε πως στις 21 Ιουνίου στη Συήνη κάποιοι πυλώνες δεν έχουν σκιά, επειδή ο ήλος βρίσκεται από πάνω τους και όλες οι ακτίνες του συγκεντρώνονται στον πάτο ενός πηγαδιού. Στον ίδιο μεσημβρινό, στην Αλεξάνδρεια, ορισμένοι πυλώνες σχημάτιζαν σκιά. 
Έτσι είχε δημιουργηθεί ένα ορθογώνιο τρίγωνο με πλευρές τον πυλώνα, την σκιά του και την ακτίνα φωτός. Η γωνία του πυλώνα με την ακτίνα ισούταν με επίκεντρη γωνία της γης. Έτσι, μετρώντας την απόσταση Συήνης-Αλεξάνδρειας και εφαρμόζοντας απλούς μαθηματικούς υπολογισμούς, ο Ερατοσθένης μπόρεσε να υπολογίσει με αρκετή ακρίβεια την περιφέρεια της γης.
Οι μαθητές για δοκιμή σημειώνανε ανά τακτά χρονικά διαστήματα την κορυφή της σκιάς ενός πυλώνα που στήριζε το δίχτυ του βόλεϊ στο προαύλιο. Όλα τα παιδιά είχανε απορίες. Σχηματίζουν ευθεία τα σημεία; Πότε θα αρχίσει ξανά να αυξάνεται το μήκος της σκιάς; Παρ’ όλα αυτά ήμασταν ενθουσιασμένοι.
Έπειτα από λίγες μέρες πραγματοποιήθηκε το «αυθεντικό» πείραμα. Στην αυλή του σχολείου το κάθε τμήμα αποτελούσε ομάδα και είχε ξεχωριστές μετρήσεις. Στερεώσανε κάθετα προς το έδαφος μια ξύλινη ράβδο και σημειώνανε ανά λεπτό τα  σημεία που έπεφτε η σκιά της ράβδου, σε μεγάλο χαρτί. Έτσι σχηματιζόταν ένα ορθογώνιο τρίγωνο με πλευρές τη ράβδο, τη σκιά και τη ράβδο (όπως και με τον Ερατοσθένη). Τότε βρήκανε το μέτρο της γωνίας της ράβδου με την ακτίνα. Και, για να επιτευχθεί το πείραμα συνεργαστήκανε με βουλγαρικό σχολείο που βρίσκεται στον ίδιο μεσημβρινό με εμάς. Βρήκαμε τη διαφορά της δικιάς τους γωνίας από τη δικιά μας (η γωνία που προκύπτει ισούται με επίκεντρη γωνία της γης). Φυσικά γνωρίσανε την απόσταση των δύο σχολείων και εφαρμόζοντας την απλή μέθοδο των τριών βρήκανε με αρκετή προσέγγιση την περιφέρεια της γης. Οι μαθητές τις μέρες που πραγματοποιούσανε  το πείραμα ήταν όλοι χαρούμενοι, ενθουσιασμένοι αλλά και περήφανοι γα το ότι τα καταφέρανε πολύ καλά.                                                       

                                                                                                     ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου