Πέμπτη, 1 Φεβρουαρίου 2018

"Οι λέξεις έχουν την ιστορία τους"

 ΣΤΗΝ ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ Η ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

Επίσκεψη στην Μπενάκειο βιβλιοθήκη, η οποία είναι παράρτημα της Βιβλιοθήκης της Βουλής και στεγάζεται πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο πραγματοποίησαν οι μαθητές της ρητορικής ομάδας του 3ου Γυμνασίου Γλυφάδας, με σκοπό να παρακολουθήσουν δύο εκπαιδευτικά προγράμματα. Να γνωρίσουν παράλληλα και τον χώρο καθώς και για να μάθουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την χρησιμότητα, την λειτουργία της βιβλιοθήκης αλλά και για τα  βιβλία που φιλοξενεί. 

Πρώτο ήταν το πρόγραμμα «Λέξεις που χαμογελούν, λέξεις που πληγώνουν» και είχε σχέση με την λεκτική βία (Verbal bullying) και το πόσο αρνητικά μπορούν να επιδράσουν στην ψυχολογία ενός ατόμου κάποιοι χαρακτηρισμοί, λέξεις και εκφράσεις.
Οι μαθητές κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε τρία παιχνίδια που συνοδεύονταν από οπτικοακουστικό υλικό. Στο πρώτο παιχνίδι η εισηγήτρια και δημιουργός του προγράμματος μοίρασε στους μαθητές ένα καρτελάκι και ένα στυλό στον καθένα και τους πρότεινε να γράψουν μια λέξη ή φράση που αν τους την απεύθυναν θα επιδρούσε αρνητικά στην ψυχολογία τους και θα τους προσέβαλε. Ύστερα έγινε συζήτηση σχετικά με τις λέξεις που είχαν γραφτεί και στη συνέχεια προχώρησαν στο δεύτερο παιχνίδι. Μοιράστηκαν κάρτες στα παιδιά οι οποίες είχαν κάποια συγκεκριμένα χρώματα. Οι μαθητές που πήραν το ίδιο χρώμα κάρτα έπρεπε να συγκεντρωθούν και να συζητήσουν μεταξύ τους αρχικά τις λέξεις που αναγράφονταν σε αυτές και τελικά να καταλήξουν σε ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό η ιδιαιτερότητα του ανθρώπου την οποία προσβάλλουν αυτές οι λέξεις. Μετά κάθε ομάδα έλεγε δυνατά τις λέξεις που ήταν γραμμένες στις κάρτες και γίνονταν μια σχετική κουβέντα σε συνδυασμό με την παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού.  
Τέλος οι μαθητές έπαιξαν ένα ακόμη παιχνίδι. Η εισηγήτρια μοίρασε δύο ειδών κάρτες, ροζ και γκρι. Στις ροζ κάρτες αναγράφονταν η ευγενική λέξη για να αναφέρει κανείς μια ιδιαιτερότητα κάποιου χωρίς να τον προσβάλει και στις γκρι ο προσβλητικός όρος. Καθένας έπρεπε να βρεί το ζευγάρι του και να σταθούν ο ένας απέναντι από τον άλλον.  Συζητήθηκαν ύστερα για άλλη μια φορά οι έννοιες που ήταν αποτυπωμένες στις κάρτες. 
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η συζήτηση σχετικά με τον γλωσσικό σεξισμό δηλαδή τους χαρακτηρισμούς  που αποδίδονται σχετικά με το φύλο του αποδεκτή.
Συνειδητοποίησαν οι μαθητές με την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα ότι πάντα υπάρχει τρόπος να πεις στον άλλον αυτό που θέλεις χωρίς να τον βρίσεις ή να τον προσβάλλεις. 
Ενημέρωση για τον χώρο που φιλοξενείται η Μπενάκειος βιβλιοθήκη, για την ιστορική σημασία του αλλά και για τα βιβλία, τις συλλογές που φιλοξενεί και τον ρόλο της, πραγματοποιήθηκε στο ενδιάμεσο των προγραμμάτων. 
Στην συνέχεια περιηγήθηκαν στα μονοπάτια της «Γλωσσόpolis» όπως λεγόταν το δεύτερο πρόγραμμα. Σε έναν μεγάλο διάδρομο ήταν τοποθετημένοι σε δύο σειρές αντικριστά όρθιοι πίνακες πάνω στους οποίους ήταν τυπωμένες πληροφορίες και εικόνες. Κάθε ένας μιλούσε για ένα διαφορετικό κομμάτι προσέγγιση της ελληνικής γλώσσας. Για παράδειγμα για την γλώσσα των λογοτεχνών, για την γλώσσα των νέων, για την γλώσσα των πολιτικών, για τα greeklish, για τα ιδιώματα στην γλώσσα και τις διαλέκτους, για τη γλώσσα που χρησιμοποιούσαν οι μεγαλύτεροι παλαιότερα και τις λέξεις που έχει δανειστεί η ελληνική γλώσσα από άλλες γλώσσες καθώς και το αντίστροφο. Στην διάρκεια της παρουσίασης οι μαθητές και οι καθηγητές συμμετείχαν ενεργά με απαντήσεις και ερωτήσεις.
Εν κατακλείδι, αυτή η επίσκεψη αποτέλεσε μια πάρα πολύ ωραία, εκπαιδευτική, χρήσιμη και ενδιαφέρουσα επίσκεψη που έδωσε στους μαθητές να μάθουν νέα πράγματα καθώς και να βελτιώσουν τον λόγο τους και την συμπεριφορά τους. 

ΗΛΙΑΝΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΣΙΑΠΑΤΟΡΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου