Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2015

ΔΥΣΛΕΞΙΑ

Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Ε.Μ.Δ.)


της Λήδας Αναγνωστάκη*

Ο όρος «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες» αναφέρεται σε μία ξεχωριστή κατηγορία δυσκολιών που αφορούν τη μάθηση, και πιο συγκεκριμένα την επεξεργασία του γραπτού λόγου.
Εκφράζονται με την έντονη και επίμονη δυσκολία του μαθητή να αποκτήσει τις ικανότητες Ανάγνωσης, Ορθογραφημένης Γραφής και/ή τη Μαθηματική Ικανότητα, σε βαθμό ανάλογο με τη χρονολογική ηλικία του, τη νοημοσύνη του και την εκπαίδευση που έχει λάβει.


Τρεις κατηγορίες Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Ε.Μ.Δ.)

1)  Διαταραχή της Ανάγνωσης

Η επίδοση στην ανάγνωση είναι σημαντικά κάτω από το αναμενόμενο, δεδομένων της χρονολογικής ηλικίας του ατόμου, της μετρηθείσας νοημοσύνης του και της εκπαίδευσης που αντιστοιχεί στην ηλικία.

Βασικότερα συμπτώματα:
  • Ανάγνωση αργή, με δισταγμό, χωρίς ροή, συχνά συλλαβισμός.
  • Παράλειψη, πρόσθεση, αντικατάσταση γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων κατά την ανάγνωση.
  • Ελλιπής κατανόηση του κειμένου.

2)  Διαταραχή της γραπτής έκφρασης / γραφής

Οι δεξιότητες της γραφής είναι σημαντικά κάτω από το αναμενόμενο, δεδομένων της χρονολογικής ηλικίας του ατόμου, της μετρηθείσας νοημοσύνης και της εκπαίδευσης που αντιστοιχεί στην ηλικία.

Βασικά συμπτώματα
  •         Παράλειψη, πρόσθεση, αντικατάσταση γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων κατά την γραφή
  •         Πολλά ορθογραφικά λάθη, ακόμα και σε λέξεις που έχουν συστηματικά διδαχθεί.
  •         Κακογραφία, μουτζούρες, απουσία σημείων στίξης, κατάργηση των διαστημάτων.
Ο όρος «δυσλεξία» που χρησιμοποιείται ευρέως, αναφέρεται τις Διαταραχές Ανάγνωσης και Γραπτής Έκφρασης, που στις περισσότερες περιπτώσεις συνυπάρχουν. Με άλλα λόγια, «δυσλεκτικό» θεωρείται το άτομο που έχει Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία Ανάγνωσης και Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία Γραπτής Έκφρασης.
Η δυσλεξία δεν είναι διαταραχή της εκφοράς του λόγου. Η ομιλία και η άρθρωση των δυσλεκτικών ατόμων είναι φυσιολογικές (εκτός αν συμβαίνει συμπτωματικά να υπάρχει και κάποια άλλη διαταραχή μαζί με τη δυσλεξία).

      3) Διαταραχή των Μαθηματικών

Η μαθηματική ικανότητα είναι σημαντικά κάτω από το αναμενόμενο, δεδομένων της χρονολογικής ηλικίας του ατόμου, της μετρηθείσας νοημοσύνης και της εκπαίδευσης που αντιστοιχεί στην ηλικία. Η Διαταραχή των Μαθηματικών είναι η πιο σπάνια από τις Ε.Μ.Δ.

      Βασικά συμπτώματα
  •       Δυσκολία στην αναγνώριση των μαθηματικών συμβόλων (+, -, x, :)
  •       Δυσκολία στην αντιγραφή αριθμών, πράξεων, δυσκολία στη χρήση «κρατούμενων».
  •       Δυσκολία στην εκμάθηση του πολλαπλασιασμού
Πέρα από τα ειδικά συμπτώματα κάθε Ειδικής Μαθησιακής Δυσκολίας υπάρχουν και ορισμένα γενικά χαρακτηριστικά που μπορεί να έχουν τα άτομα με Ε..Μ..Δ.:
  •         Δυσκολία στον προσανατολισμό, στην αίσθηση του χώρου και του χρόνου
  •         Δυσκολία στην αντίληψη της διαδοχής και της αλληλουχίας
  •         Δυσκολία στην οργάνωση της μελέτης, της εργασίας και του χρόνου τους.
  •         Δυσκολία στην τήρηση του προγράμματος
  •         Έλλειψη ενδιαφέροντος για τα βιβλία και για οτιδήποτε χρησιμοποιείται γραπτός λόγος.

Παρόλη την αδυναμία που δείχνουν τα άτομα με Ε.Μ.Δ. στην έκφραση, έχουν πλούσιο συναισθηματικό κόσμο, καλή κριτική ικανότητα, προβληματίζονται για τα κοινωνικά θέματα, έχουν διαμορφωμένες θέσεις και απόψεις .... όμως συχνά μοιάζει να μην βρίσκουν τις λέξεις για να εκφραστούν!

Συχνότητα εμφάνισης των Ε.Μ.Δ.

Η συχνότητα εμφάνισης των Ε.Μ.Δ είναι δύσκολο να προσδιοριστεί. Το ποσοστό μπορεί να ποικίλλει από χώρα σε χώρα γιατί η διάγνωση των Ε.Μ.Δ. επηρεάζεται τόσο από τα διαγνωστικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται, όσο και από το γλωσσικό περιβάλλον που υπάρχει σε κάθε χώρα. Το ποσοστό των ατόμων με Ε.Μ.Δ. στον ελληνικό χώρο δεν είναι γνωστό, γιατί δεν έχει γίνει καμία επίσημη έρευνα. Υπολογίζεται πάντως ότι το ποσοστό των ατόμων με Ε.Μ.Δ. είναι ~5% του γενικού πληθυσμού.

Που οφείλονται οι Ε.Μ.Δ.

Η αιτιολογία δεν είναι γνωστή. Υπάρχει η υπόθεση ότι οφείλονται σε όποια δυσλειτουργία στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα. Σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχει κληρονομική βάση (κάποιο μέλος της οικογένειας έχει παρόμοιες δυσκολίες) και σε άλλες υπάρχει συγγενής αιτιολογία (συμβάντα κατά την κύηση ή τον τοκετό).
Οι Ε.Μ.Δ. είναι εγγενείς στο άτομο, δηλ. χαρακτηρίζουν (ή όχι) ένα άτομο από τη γέννησή του μέχρι το τέλος της ζωής του.
Δεν εμφανίζονται ξαφνικά κάποια στιγμή και δεν εξαφανίζονται μετά από χρόνια.

Πως αντιμετωπίζονται οι Ε.Μ.Δ

Όπως είπαμε, οι Ε.Μ.Δ. χαρακτηρίζουν (ή όχι) ένα άτομο από τη γέννηση του μέχρι το τέλος της ζωής του. Με άλλα λόγια, οι Ε.Μ.Δ. δεν «θεραπεύονται». Αυτό, όμως που θεραπεύεται είναι τα συμπτώματά τους.
Με ειδικές μεθόδους διδασκαλίας, με ειδικές ασκήσεις και με κατάλληλη οργάνωση της μελέτης τα άτομα με Ε.Μ.Δ. μαθαίνουν τρόπους να παρακάμπτουν τις δυσκολίες τους και βελτιώνονται σ' αυτά που υστερούν.

Αν έχετε ενδείξεις ότι το παιδί σας έχει Ε.Μ.Δ.:

Αν το παιδί σας δυσκολεύεται ιδιαίτερα να διαβάσει, παρ' ότι τα παιδιά της ηλικίας του έχουν κατακτήσει αυτή τη δεξιότητα, αν κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη, ακόμα και σε λέξεις πολύ κοινές, αν δυσκολεύεται ιδιαίτερα να γράψει κάποιο κείμενο, τότε ίσως θα ήταν σκόπιμο να εξετάσετε κατά πόσο το παιδί σας έχει κάποια Ε.Μ.Δ.
Απευθυνθείτε σε κάποιο κέντρο ψυχικής υγείας ή ιδιωτικά σε κάποιο ειδικό παιδαγωγό/ ψυχοπαιδαγωγό και ζητήστε να γίνει διαγνωστική εκτίμηση. Οι ειδικοί θα κάνουν τη διάγνωση και κατόπιν εφόσον το παιδί σας έχει Ε.Μ.Δ., θα προτείνουν το κατάλληλο πρόγραμμα αποκατάστασης.

-------------------------------------------------------------------------------------------
* Η Λήδα Αναγνωστάκη είναι Ψυχολόγος - Ψυχοπαιδαγωγός και το άρθρο της δημοσιεύθηκε στο iatronet.gr

1 σχόλιο:

  1. Ενδιαφέρον άρθρο. Σαν γονέας παιδιού με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, θα ήθελα να σημειώσω ότι σε περίπτωση που είτε οι γονείς διαπιστώσετε ότι το παιδί σας παρουσιάζει τα παραπάνω συμπτώματα, είτε σας ενημερώσουν οι δάσκαλοι, ξεχάστε τα ιδιωτικά κέντρα και απευθυνθείτε στα ΚΕ.Δ.Δ.Υ, (Κέντρα Διαφοροδιαγνωσης, Διάγνωσης και Υποσήριξης Μαθητών με Εδικές Μαθησιακές Ανάγκες). Οι κάτοικοι της Γλυφάδας, Αργυρούπολης και Ελληνικού, υπάγονται στο ΚΕΔΔΥ Δ' Αθηνών. Εκεί, το παιδί θα αξιολογηθεί από διαεπιστημονική ομάδα, αποτελούμενη από Ειδικό Παιδαγωγό, Παιδοψυχολόγο και Κοινωνικό Λειτουργό και στην συνέχεια θα κάνουν την διάγνωση και θα προτείνουν το κατάλληλο πρόγραμμα αποκατάστασης. Σημειώστε ότι η διάγνωση του ΚΕΔΔΥ είναι η ΜΟΝΑΔΙΚΗ που γίνεται αποδεκτή από τα Δημόσια εκπαιδευτικά Ιδρύματα, τα οποία είναι από τον νόμο υποχρεωμένα να την εφαρμόζουν. Τα στοιχεία του ΚΕΔΔΥ Δ ΑΘΗΝΩΝ είναι http://dkday-athin.att.sch.gr#sthash.BZiHw2Nd.dpuf

    ΑπάντησηΔιαγραφή