Συμβουλές φωτογράφισης με smartphone
του Φανούρη Δρακάκη
Μια ματιά στο news feed του Facebook ή του Instagram αυτές τις μέρες είναι αρκετή για να μας δείξει ότι η ενασχόλησή μας με τη φωτογραφία αυξάνεται αυτήν την εποχή. Για να αποθανατίσουμε μια ωραία στιγμή στο μέρος που επισκεφθήκαμε. Η φωτογράφιση είναι ένα αγαπημένο «χόμπι», είναι λογικό για τους περισσότερους (ή τις περισσότερες φορές) να γίνεται από το κινητό μας τηλέφωνο.
Ας δούμε λοιπόν μερικές συμβουλές που μπορούμε να ακολουθήσουμε για ένα καλύτερο φωτογραφικό αποτέλεσμα.
- Σε κάθε φωτογραφία που τραβάμε εστιάζουμε. Αν φωτογραφίζουμε κάποιο πρόσωπο ενδεχομένως να το αναγνωρίσει η κάμερα, όμως είναι πιο σωστό πάντα να υποδεικνύουμε εμείς στη συσκευή μας που θέλουμε να εστιάσουμε και όχι να αφήσουμε την ευχέρεια αυτή στην κάμερά μας.
- Ενδεχομένως θα σου φανεί ακόμα και γελοία συμβουλή αλλά θα πρέπει πάντα να γνωρίζουμε που βρίσκεται ο φακός της κάμερας έτσι ώστε να κρατάμε τη συσκευή με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η εμφάνιση του δαχτύλου μας (ή της σκιάς που αυτό δημιουργεί) στη φωτογραφία είναι ένα από τα πιο συχνά λάθη που κάνουμε.
- Κρατάμε σταθερή την κάμερα ώστε να πετύχουμε μια καθαρή φωτογραφία.
- Αποφεύγουμε τη φωτογράφιση πορτραίτων κόντρα στον ήλιο. Το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να καταγράψουμε μαύρες φιγούρες και όχι βέβαια το πρόσωπο το δικό μας ή των φίλων μας. Ωστόσο αν έχουμε καλλιτεχνικές ανησυχίες η φωτογράφιση κόντρα στον ήλιο ενδεχομένως να μας χαρίσει μερικές όμορφες λήψεις.
- Επιλέγουμε ένα καλό φόντο πίσω από το αντικείμενο της φωτογραφίας μας. Ειδικά σε ότι αφορά τα πορτραίτα αποφεύγουμε ένα περιβάλλον που έχει πολλά αντικείμενα, που τελικά δεν θα επιτρέψουν στο πρόσωπο/αντικείμενο να αναδειχθεί.
Δυστυχώς τα περισσότερα smartphones δεν προσφέρουν την επιλογή αποεστίασης του φόντου που περιβάλλει το αντικείμενο της φωτογραφίας, οπότε θα χρειαστεί να είμαστε λίγο παραπάνω προσεκτικοί στην επιλογή μας. Αν δεν μπορούμε τελικά να το αποφύγουμε, μερικές εφαρμογές, όπως το Instagram, προσφέρουν δυνατότητες διόρθωσης.
- Αποφεύγουμε τα καρέ που έχουν έντονη διαβάβμιση φωτός. Πιο απλά, προσπαθούμε να μην πραγματοποιούμε λήψεις που στην ίδια φωτογραφία υπάρχουν ταυτόχρονα πολύ φωτεινά και πολύ σκοτεινά σημεία. Ένα από τα δύο είτε θα βγει υπερφωτισμένο ή υποφωτισμένο. Σε τέτοιες περιπτώσεις και στα πιο ακριβά smartphones μια λύση μπορεί να προσφέρει η ρύθμιση της έκθεσης (exposure) που εμφανίζεται με τη μορφή μιας κάθετης γραμμής όταν εστιάζουμε.
Ενδεικτικά screenshots για να αποκτήσετε μια εικόνα σχετικά με το πως λειτουργεί η ρύθμιση του exposure.
- Δεν χρησιμοποιούμε το zoom. Το ψηφιακό zoom που προσφέρουν οι κάμερες των smartphones δημιουργεί το φαινόμενο ψηφιακού κόκκου, το οποίο χαλάει πάρα πολύ το αποτέλεσμα της φωτογραφίας. Στα πιο ακριβά smartphones, κάποιες εταιρείες (όπως π.χ. η Sony) προσφέρουν μια κάποια λύση που μειώνει αυτό το φαινόμενο. Ωστόσο και πάλι η διόρθωση δεν είναι τέτοια που να μας προσφέρει ιδανικό αποτέλεσμα.
Στη δεύτερη φωτογραφία είναι εμφανή τα σημάδια που αφήνει ο ψηφιακός κόκκος από τη χρήση του zoom.
- Σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και εφόσον το αντικείμενο της φωτογραφίας μας είναι σε απόσταση μεγαλύτερη των 2-3 μέτρων (ανάλογα με τη συσκευή) η χρήση του φλας δεν θα μας οφελήσει. Ειδικά αν θέλουμε να φωτογραφίσουμε τοπίο και όχι κάποιο πρόσωπο.
- Αν έχουμε την επιλογή αποθήκευσης της φωτογραφίας σε αρχεία RAW (θα τη βρούμε σε λίγες συσκευές π.χ. Galaxy S7, Huawei P9 και 2-3 ακόμα) είναι χρήσιμη, ειδικά αν θέλουμε να επεξεργαστούμε αργότερα τη φωτογραφία μας σε ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ωστόσο θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι και να έχουμε μια κάρτα μνήμης στη συσκευή, ώστε να μπορούμε να αποθηκεύσουμε τα πολύ μεγαλύτερα αρχεία.
- Αν χρησιμοποιούμε τις επιλογές ρυθμίσεων που μας δίνει το smartphone αποφεύγουμε το ανέβασμα του ISO σε υψηλά επίπεδα (το ανεκτό επίπεδο εξαρτάται πάλι από τη συσκευή που έχουμε στην κατοχή μας).
- Για μια πιο καλλιτεχνική λήψη ακολουθούμε μερικές συμβουλές όπως:
Δεν φωτογραφίζουμε από το στάνταρ ύψος του στήθους/προσώπου μας. Επιλέγουμε άλλες γωνίες που μπορούν να προσφέρουν μια καλύτερη και διαφορετική λήψη
Λήψη από το επίπεδο της άμμου
Αφήνουμε τις γραμμές (όπως εκείνες που δημιουργούν μια σειρά από ομπρέλες, μια προβλήτα, ο ξύλινος διάδρομος στην παραλία, ο ορίζοντας) να μας οδηγήσουν.
Στη φωτογράφιση πορτραίτου ακολουθούμε ως επί τω πλείστον τον κανόνα των τρίτων. Δεν τοποθετούμε δηλαδή το αντικείμενο μας στο κέντρο του καρέ, αλλά προς τη δεξιά πλευρά της οθόνης. Στις συσκευές που προσφέρουν το σχετικό πλέγμα είναι πιο εύκολο να βρεις το ιδανικό σημείο. Σε διαφορετική περίπτωση θα χρειαστούμε λίγο παραπάνω πειραματισμό.
Το σημείο που έχουμε τοποθετήσει το πρόσωπο (εκεί που τέμνονται οι δύο γραμμές) θεωρείται η χρυσή τομή, το ιδανικό σημείο στον κανόνα των τρίτων.
Πριν από όλα τα παραπάνω όμως θα πρέπει να ακολουθήσουμε έναν άλλο βασικό κανόνα. Να μη διστάζουμε να φωτογραφίζουμε συχνά, να πειραματιζόμαστε, ακόμα και να επαναλαμβάνουμε λήψεις σε ίδια σημεία με διαφορετικές ρυθμίσεις, ώστε να διαπιστώνουμε τις διαφορές και να μαθαίνουμε έτσι καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η κάμερα.
Φωτογραφίες: Εύη Περράκη
ΠΗΓΗ: www.deasy.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου