Η επίδραση στην εφηβική σχολική ζωή
της Στέλλας Καρατζόγλου*
Οι αλλαγές και τα νέα δεδομένα που επέφερε στη ζωή όλων μας η πανδημία οφειλόμενη στον ιό SARS-COV-19, είναι ομολογουμένως τεράστια. Ανασφάλεια και άγχος γύρω από ζητήματα υγείας, απομόνωση, υποχρεωτικά περιοριστικά μέτρα, τηλεργασία, κατ’ εξαίρεση μετακινήσεις με γραπτές βεβαιώσεις ή sms, υποχρεωτική ξεκούραση και άσκηση ως μοναδική μορφή ψυχαγωγίας έγιναν μερικές μόνο έννοιες που προστέθηκαν στην καθημερινή μας ζωή. Τόσο συναισθηματικά όσο και συμπεριφορικά, οι διακυμάνσεις για τους ενήλικες ήταν πολλαπλές. Για τους εφήβους;
Βιώσαν την ίδια ευμετάβλητη καθημερινότητα από την δική τους ασφαλώς πλευρά. Οι εξωσχολικές δραστηριότητες και τα αθλήματα για δύο χρόνια περίπου μπήκαν σε μια συνθήκη παύσης. Τα πάρτι και οι βόλτες έγιναν αρχικά όλο και λιγότερα και αντικαταστάθηκαν στην πορεία από φόβο. Μια διάχυτη ανησυχία παντού και από όλους, χωρίς απαραίτητα να είναι κατανοητός ο λόγος στο μυαλό ενός έφηβου νέου. Το σημαντικότερο; Η τηλεκπαίδευση. Για δύο περίπου χρόνια, η τάξη έγινε ηλεκτρονική. Τα παιδιά, με μικρές διακοπές, συνδέονταν από τον υπολογιστή τους στο μάθημα, έστελναν με email τις ασκήσεις και τις εργασίες τους. Το σχολικό κουδούνι δεν χτυπούσε πλέον, και οι τάξεις ερήμωσαν. Όλα έγιναν πιο εύκολα για τον μαθητή που ήθελε να κάνει κοπάνα, μιας και ο πειρασμός του κρεβατιού όπως και του ηλεκτρονικού παιχνιδιού ήταν εκεί στον ίδιο χώρο με το μάθημα!
Μια από τις σημαντικότερες επιπτώσεις της καραντίνας για τον μαθητή, είναι ότι ξέχασε τον τρόπο με τον οποίο είχε μάθει να λειτουργεί εντός του σχολείου. Οι έφηβοι δυσκολεύονται να τηρήσουν το πρόγραμμα που θέτουν και να το ακολουθήσουν χωρίς περισπασμούς. Με αυτό τον τρόπο, το παιδί που είχε ανέκαθεν μειωμένο ενδιαφέρον για την σχολική τάξη και μια τάση να μην παρακολουθεί, ευνοήθηκε από την τηλεκπαίδευση. Η διετής σχεδόν απουσία των εφήβων από τον θεσμό του σχολείου, ασφαλώς επέτεινε την αδυναμία τους να συγκεντρωθούν και να αποδώσουν στην εκπαιδευτική διαδικασία κάνοντας, δυστυχώς, οπισθόδρομα βήματα.
Αυτό το after covid effect σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες αλλαγές στο σχολείο κάνει το μάθημα σαν διαδικασία, δύσκολο. Οι μάσκες, τα αντισηπτικά, οι διαφορετικές ώρες διαλείμματος και οι έλεγχοι για αρνητικά τεστ γίνονται εμπόδια στην πορεία για μάθηση. Χρειάζεται κατά κύριο λόγο επιμονή και προσπάθεια τόσο από πλευράς εφήβων όσο και εκπαιδευτικών, για να ενταχθούν και πάλι όλοι στο πλαίσιο της σχολικής καθημερινότητας.
...................................
*Η Στέλλα Καρατζόγλου είναι Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια παιδιών/εφήβων και ενηλίκων, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Αθηνών και ειδικευμένη στη Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία (CBT).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου