Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2020

Οδηγός επιβίωσης για το ποδήλατο την πόλη (3)

 Το φρενάρισμα

Το ασφαλές φρενάρισμα είναι μία από τις βασικότερες ποδηλατικές τεχνικές επιβίωσης που πρέπει να μάθετε καλά.

Όταν κάνετε ποδήλατο στις ελληνικές πόλεις, η σωματική σας ακεραιότητα επαφίεται κυρίως στην δική σας ποδηλατική ικανότητα και την αντίληψη του δρόμου. Μην περιμένετε σεβασμό από τα υπόλοιπα οχήματα, δεν θα τον έχετε (δεν είναι όλοι ίδιοι βέβαια, αλλά ένας φτάνει για να σε σκοτώσει). Το ασφαλές φρενάρισμα είναι μία από τις βασικότερες ποδηλατικές τεχνικές επιβίωσης που πρέπει να μάθετε καλά.
Στο δρόμο, πολλές φορές θα χρειαστεί να «κοκαλώσετε» το ποδήλατο σας. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε γιατί το αυτοκίνητο μπροστά σας σταμάτησε απότομα, είτε γιατί κάποιος άνοιξε ξαφνικά μπροστά σας την πόρτα του, είτε γιατί κάποιος πετάχτηκε από το στενό μπροστά σας, θεωρώντας ότι, έλα μωρέ ποδήλατο είναι, τι δουλειά έχει στο δρόμο, είτε γιατί το λεωφορείο ή το ταξί θεώρησε ότι πρέπει να σας προσπεράσει πρώτα και να σταματήσει μετά, ακριβώς μπροστά σας στη στάση. Όλα τα παραπάνω συμβαίνουν συνέχεια στους δρόμους, αλλά με τα χρόνια, μαθαίνεις να περιμένεις το αναπάντεχο και να προβλέπεις τις κινήσεις γύρω σου πριν γίνουν.
 
Κατ΄ αρχήν, μην ξεπερνάτε τις δυνατότητες σας και τις δυνατότητες του ποδηλάτου σας. Να κινείστε με την ταχύτητα που νιώθετε ασφαλείς και ότι έχετε τον απόλυτο έλεγχο του ποδηλάτου σας.
Σε όλα τα ποδήλατα ισχύουν κάποια βασικά δεδομένα. Το μπροστινό φρένο είναι το φρένο που σταματάει το ποδήλατο. Το πίσω φρένο είναι για να κόβεις ταχύτητα, αλλά χωρίς το μπροστινό φρένο δεν μπορείς να σταματήσεις αποτελεσματικά και άμεσα.

Τι προσέχω φρενάροντας

Η καλύτερη άμυνα είναι η πρόβλεψη. Κρατήστε απόσταση από τα μπροστινά οχήματα, όση απαιτείται για να είστε σίγουροι ότι μπορείτε να
σταματήσετε αν χρειαστεί. Παρακολουθείτε το δρόμο γύρω σας και προσπαθήστε να προβλέψετε επικίνδυνες κινήσεις, κάποιον που θα στρίψει ξαφνικά, ένα αυτοκίνητο που βγαίνει από γκαράζ, το ντελιβερά που θα χωθεί στη «βαζελινάτη σφήνα» με 50 χιλιόμετρα την ώρα. Αν προβλέπετε κάποιο πιθανό πρόβλημα στον δρόμο μπροστά σας, κόψτε ταχύτητα εγκαίρως. Μην περιμένετε να φρενάρετε τελευταία στιγμή, καλύτερα να χάσετε λίγη αρχική ταχύτητα.
Στο φρενάρισμα μεγάλη σημασία έχει επίσης το οδόστρωμα, τι βρίσκεται κάτω από τους τροχούς σας. Το νερό και το χαλικάκι είναι οι κύριοι λόγοι πτώσης κατά το φρενάρισμα. Με λάθος χρήση των φρένων, οι τροχοί μπλοκάρουν και το ποδήλατο κινείται ανεξέλεγκτα. Όταν μπλοκάρει ο πίσω τροχός δεν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, με σταθερό τιμόνι συνεχίζετε να ελέγχετε το ποδήλατο, αφήνετε το φρένο και ο τροχός ξεμπλοκάρει. Όταν όμως μπλοκάρει ο μπροστινός τροχός, υπάρχει σοβαρή πιθανότητα πτώσης. Για να το αποφύγετε, πρέπει να μάθετε να φρενάρετε σταδιακά, πατώντας τα φρένα απαλά και διακεκομμένα. Πρώτα χρησιμοποιείστε το πίσω φρένο ώστε να ανακόψετε ταχύτητα και μετά το μπροστινό διακεκομμένα, για το σταμάτημα. 
Εάν απαιτείται άμεσο, επιτόπου σταμάτημα, μπορείτε να πατήσετε και τα δύο φρένα σας συγχρόνως. Ο κίνδυνος σε αυτή την περίπτωση είναι να έρθει το ποδήλατο τούμπα από πάνω σας. Το έχω πάθει 3-4 φορές και σας διαβεβαιώνω ότι πονάει. Ο τρόπος για να αποφύγετε κάτι τέτοιο είναι σχετικά απλός, φρενάροντας, μετακινείτε παράλληλα το κέντρο βάρους σας προς τα πίσω, σαν να «κάθεστε» ακριβώς πίσω από την σέλα σας. Με αυτή την παράλληλη κίνηση του σώματος σας προς τα πίσω, δεν επιτρέπετε στην πίσω ρόδα του ποδηλάτου να σηκωθεί από τον δρόμο. Απαιτείται λίγη εξάσκηση αλλά δεν είναι και κάτι δύσκολο, μαθαίνεται και γίνεται μηχανικά όταν χρειαστεί.
Μην φρενάρετε πάνω στις στροφές, φροντίστε να κόβετε ταχύτητα πλησιάζοντας την στροφή και να μπαίνετε στην στροφή με την κατάλληλη ταχύτητα. Το φρενάρισμα πάνω στην στροφή αλλάζει τις δυνάμεις που ασκούνται στο ποδήλατο, ευνοώντας την φυγόκεντρο, με αποτέλεσμα να κινδυνεύετε να βγείτε από τον δρόμο.
 
Η εξάσκηση σώζει

Πριν βγείτε στους δρόμους με το ποδήλατο, εξασκηθείτε μόνοι σας σε ήσυχα δρομάκια και πάρκα.
Βάλτε σημάδια και δοκιμάστε πόση απόσταση χρειάζεστε για να σταματήσετε – ανάλογα με την ταχύτητά σας. Προσπαθήστε να καταλάβετε τις δυνατότητες του ποδηλάτου σας, μπλοκάρετε λίγο τον πίσω τροχό σας, να νιώσετε την αίσθηση του γλιστρήματος, θα σας βοηθήσει να μην τα χάσετε αν κάτι τέτοιο σας συμβεί σε συνθήκες κίνησης. Μην το θεωρήσετε περιττό, δεν μου αρέσει να ακούγομαι βαρύγδουπος αλλά, αλήθεια, πρόκειται για την ζωή σας.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου