Γιατί περισσεύει το συναίσθημα στο Facebook;
Του Νίκου Τσούλια*
Το διαπιστώνεις από την πρώτη στιγμή που αρχίζεις να κατανοείς το άγνωστο πεδίο του Facebook. Παντού βλέπεις φράσεις, σχήματα, σύμβολα με συναισθηματικό περιεχόμενο. Γίνονται φιλίες εύκολα, ανταλλάσσονται ευχές και επιθυμίες πληθωρικές, πλεονάζουν οι φιλοφρονήσεις, το «λάϊκ» είναι ο ιστός που συνενώνει τη συλλογική αφήγηση και προκαλεί δικαίωση και ευχαρίστηση.
Όλο το επικοινωνιακό σύστημά του και ο σχετικός κώδικάς του κατατείνουν στην ώθηση να εκφραστείς πιο ελεύθερα από ό,τι στην καθημερινή σου ζωή και σου παρέχουν σχήματα και παραστάσεις – στην ουσία ένα ξεχωριστό αλφάβητο – για να δημιουργήσεις επαφές και γνωριμίες χωρίς τις χωροχρονικές δεσμεύσεις και τις κοινωνικές συμβάσεις του …άλλου κόσμου. Έτσι μπορείς να φλερτάρεις, για παράδειγμα, με 3 ή και 4 περιπτώσεις την ίδια στιγμή χωρίς κανέναν εξωτερικό περιορισμό.
Το καίριο ερώτημα τίθεται ως εξής, κατά τη γνώμη μου. Γιατί επικρατεί το συναίσθημα και πιο ειδικά το φλερτ, η χαρά και η καλή διάθεση στο ψηφιακό στερέωμα του Facebook; Η βασική ερμηνεία δεν μπορεί παρά να είναι απλή χωρίς εμβριθείς αναλύσεις και περισπούδαστα σχήματα. Υπάρχει έλλειμμα αγάπης στις σχέσεις των ανθρώπων. Και προφανώς βγαίνουν στις γειτονιές του Facebook για να δώσουν και να πάρουν αγάπη ή ψευδαίσθηση αγάπης – και η ψευδαίσθηση δεν είναι κατά ανάγκη κάτι απόλυτα κατακριτέο…


Όσο εύκολη είναι η εισροή και η ανθοφορία στην έκφραση του συναισθήματος άλλο τόσο είναι εύκολη και η εκροή του και το μαράζωμά του. Γιατί πολύ απλά η σχέση αναπτύσσεται στην εικονική φαντασίωση που προσφέρει το Facebook και δεν συνάπτεται με την όλη πραγματικότητα. Λείπει ο άνθρωπος, το σώμα, το βλέμμα, το άγγιγμα, η αισθητική του προσώπου – ακόμα και η αυθεντική απεικόνισή του, αφού οι σχετικές φωτογραφίες του μάλλον είναι εξωραϊσμένες. Την ίδια στιγμή μπορεί να διαβρώνει και τις πραγματικές μη Facebook σχέσεις, γιατί πολύ απλά αυτές οι σχέσεις δοκιμάζονται στην καθημερινή τριβή και δοκιμασία, ενώ αυτές που ευδοκιμούν στο Facebook «απολαμβάνουν» κυρίως την αύρα του θετικού συναισθήματος…

Αυτό καθ’ εαυτό δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως καλό ή ως κακό – άλλωστε αυτό το διπολικό σχήμα της σκέψης είναι ανορθολογικό από κάθε άποψη -, γιατί πολύ απλά είναι ο άνθρωπος ως πνευματική οντότητα που θα του προσδώσει το περιεχόμενο, την ατομική λειτουργία του και το σκοπό του και κυρίως τη θέση που πρέπει να του αναλογεί στην προσωπική καθημερινότητα της ζωής μας. Δίνει νέες δυνατότητες αλλά θέτει και νέους περιορισμούς. Μόνο μια κριτική και πλήρως αξιολογική θεώρηση είναι ικανή να του προσδώσει την ορθολογική χρήση του.
ΠΗΓΗ: anthologio.wordpress.com
----------------------------------------------------------------------
* Ο Νίκος Τσούλιας είναι εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Διετέλεσε Πρόεδρος της ΟΛΜΕ από το 1996 έως το 2003.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου