Ποια εκπαιδευτική εικόνα σου μένει στους μαθητές σου;
Του Νίκου Τσούλια*

Διδάσκεις πάνω σε συγκεκριμένη ύλη και με τον πιο συγκροτημένο τρόπο αξιοποιώντας την εμπειρία σου και τα στέρεα διδάγματα της παιδαγωγικής και τα ακόμα πιο στέρεα πορίσματα της επιστήμης σου θεωρώντας ότι ανταποκρίνεσαι στην κοινωνική ευθύνη που σου αναλογεί. Κι όμως κάτι πέραν τούτου σε απασχολεί… Πασχίζεις με κάθε τρόπο να γίνει προσλήψιμη η διδακτέα ύλη και η συνακόλουθη γνώση της και να περάσεις ουμανιστικές παιδαγωγικές αξίες στη σκέψη και στο στοχασμό των μαθητών σου. Κι όμως κάτι πέραν τούτου σε απασχολεί…
Και ξέρεις τι είναι αυτό που σε απασχολεί. Το κουβαλάς από την πρώτη ώρα της διδασκαλίας σου μέχρι και την τελευταία. Μπορεί να θεωρηθεί ερώτημα εγωιστικό. Αλλά δεν είναι. Είναι ερώτημα βαθιά προσωπικό – άρα και καθολικό για τον κόσμο των εκπαιδευτικών – αλλά και απόλυτα ηθικό. Είναι ένα ερώτημα αλλά ουσιαστικά με αρκετές συναφείς απολήξεις. «Τι θα έχει μείνει από εμένα στους μαθητές μου, όταν θα έχουν απομακρυνθεί χρονικά από το σχολείο; Για ποιους λόγους θα με θυμούνται; Ποιο θα είναι το εκπαιδευτικό μου απόσταγμα στον κάθε μαθητή; Θα υπάρχει μια κρατούσα γενική εικόνα τους για μένα; Πώς μπορώ να την προσεγγίσω»;

Αλλά υπάρχει μια γενική εικόνα για κάθε εκπαιδευτικό, που κυριαρχεί με το πέρασμα του χρόνου πάνω στη σκέψη σου. Και τι περιλαμβάνει αυτή; Τον χαρακτήρα του και το παιδαγωγικό του παράδειγμα, το ύφος της διδασκαλίας του και το συναισθηματικό του περιεχόμενο στις σχέσεις του με τους μαθητές του, τα σωματικά του στοιχεία και τις οριακές συμπεριφορές του (κακές και καλές), τη φιλοσοφία του και τα εξωδιδακτικά στοιχεία που χρησιμοποιούσε ή που είχε.

Κρίνεσαι από το ντύσιμό σου και τα μορφολογικά σου στοιχεία μέχρι την επαναληψιμότητά σου σε σταθερές φράσεις και έννοιες, από τον τρόπο που μπαίνεις στην αίθουσα μέχρι τη λειτουργία σου στις εκδρομές κλπ κλπ. Κρίνεσαι κυρίως – και αυτό είναι ο πυρήνας της οριστικής εικόνας σου – από το αν αγαπάς το σχολείο και τους μαθητές, από το αν κάνεις με πάθος τη διδασκαλία σου, από την όλη σου ακτινοβολία ως εκπαιδευτικός και ως επιστήμονας και ακόμα πιο πολύ ως άνθρωπος.
ΠΗΓΗ: anthologio.wordpress.com
----------------------------------------------------------------------
* Ο Νίκος Τσούλιας είναι εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Διετέλεσε Πρόεδρος της ΟΛΜΕ από το 1996 έως το 2003.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου