Δευτέρα 11 Μαΐου 2020

Παιδαγωγική διαδικασία;

ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΜΕ ΚΑΜΕΡΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εντυπωσιακή η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για την ζωντανή μετάδοση του μαθήματος στους μαθητές που απουσιάζουν. Ένα διαχρονικό πρόβλημα δείχνει να βρήκε λύση με την βοήθεια της τεχνολογίας. 
Η απλούστευση όμως του θέματος φαίνεται να θαμπώνει τους απαίδευτους, τους αφελείς και τους ιδιοτελείς.
Η πολιτεία χρειάζεται προηγουμένως να σκεφτεί τους εφικτούς τρόπους υλοποίησης. Πως λειτουργικά εφαρμόζεται η ενδιαφέρουσα ιδέα, ποιες δυνατότητες υπάρχουν. Οι παρεμβάσεις να εξετάζονται και να αιτιολογούνται επαρκώς και διαρκώς με ορθολογικά επιχειρήματα για να αποφευχθούν ιδεοληπτικές, προσωπικές και κάθε άλλη υποκειμενική παρεμβολή. Να λειτουργεί η πολιτεία ως Προμηθέας και όχι ως Επιμηθέας, δηλαδή κατόπιν εορτής.
Στάθηκε στην υλικοτεχνική υποδομή εστιάστηκε στην κάμερα, που μπορεί να αντικατασταθεί από κινητό, λάπτοπ, ή τάμπλετ. Αγνόησε ότι δεν μπορούν να καταγράφουν ως κάμερες ασφαλείας σταθερά εστιαζόμενες σε ένα σημείο της τάξης. Η σύγχρονη διδασκαλία έχει μια θεατρικότητα που συνδυάζει το λόγο, την κίνηση και τον πίνακα για την αποτελεσματική μάθηση.
Διαφορετικά χρειάζεται ένας μαθητής να χειρίζεται την κάμερα για να καλύπτει την διδασκαλία. Ο καθηγητής να έχει αποκτήσει στοιχειώδεις γνώσεις τηλεσκηνοθεσίας. Να κατευθύνει τον μαθητή λέγοντας «κοντινό», «στον πίνακα», «σε αυτόν που κάνει ερώτηση»… Βιαστικά πράγματα!
Εύλογα αναρωτιέται κάποιος και ποιο το πρόβλημα! Με «ένα σμπάρο δυο τρυγόνια»! Οι παρόντες συμμετέχουν άμεσα στο μάθημα και οι απόντες «live», έστω μαγνητοσκοπημένα.
Υπάρχει και η άλλη διάσταση, η ψυχική φόρτιση. Ο εκπαιδευτικός με τους μαθητές έχουν μια αμοιβαία παιδαγωγική οικειότητα που περιορίζεται ή εξαφανίζεται αν υπάρχει στην αίθουσα τρίτος. Ειδικά μια κάμερα που γίνεται θέαμα η διδασκαλία. Αντικείμενο κουτσομπολιού. Θέμα για «likes» στο facebook.
Παραβλέπεται η ψυχολογική πίεση του μαθητή να κάνει ερώτηση ή να εκφράσει άποψη, μήπως το απόγευμα τον σχολιάσουν αρνητικά. Αγνοείται ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν την άνεση της τάξης, ενώ με την τηλεοπτική κάλυψη το μάθημα γίνεται… ακαδημαϊκό. Χάνεται η ζωντάνια της αμεσότητας, γίνεται τυπικό.
Για να καταλάβει κάποιος που δεν είναι εξοικειωμένος με την διδασκαλία ενός πραγματικού μαθήματος, ας προβληματιστεί με το παράδειγμα: Πως μιλάς και συμπεριφέρεσαι όταν βρίσκεσαι ανάμεσα σε φίλους και πως όταν συναντάς κάποιους που δεν έχεις οικειότητα.
Υπάρχει και το πρόβλημα της λογοκλοπής του περιεχομένου της διδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί στις παραδόσεις του μαθήματος δεν περιορίζονται στο σχολικό εγχειρίδιο. Τις εμπλουτίζουν με σχετική βιβλιογραφία που μετουσιώνεται σε κείμενο και ασκήσεις που αποσκοπούν στην κατανόηση του μαθήματος από τους μαθητές.
Είναι μάταιο να επιβληθεί μια διαδικασία που κατά βάση δεν είναι αξιόπιστη!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου