ΠΡΟΚΡΙΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΦΑΣΗ
Από τον "Ευκλείδη" πορεύτηκε προς τον "Αρχιμήδη", την τρίτη φάση του μαθηματικού διαγωνισμού της Μαθηματικής Εταιρείας, ο μαθητής Βασίλης Καραβασίλης του 3ου Γυμνασίου Γλυφάδας. Του ζητήθηκε
να αναφέρει τις εντυπώσεις, τα κίνητρα και την εμπειρία του από την συμμετοχή του σε αυτή την πιο απαιτητική φάση του διαγωνισμού!
Και αυτή τη φορά έλυσα
μερικά θέματα προηγούμενων ετών, προκειμένου να καταλάβω πώς, περίπου, θα είναι
τα προβλήματα που θα είχα να λύσω την ημέρα του διαγωνισμού. Για μία ακόμη φορά
απογοητεύτηκα στην αρχή, επειδή δεν μπορούσα να λύσω μερικά προβλήματα (αρκετά
θα έλεγα) αλλά συνέχισα την προσπάθεια. Μία μέρα πριν τον διαγωνισμό κατάφερα,
τελικά να λύσω αρκετά από αυτά.
Έφτασε λοιπόν, η μέρα
του διαγωνισμού. Ο ‘Ευκλείδης’ διεξήχθη στο κτήριο του Νέου Χημείου. Ήταν
επίσης μια θετική εμπειρία το γεγονός ότι μπήκα για πρώτη φορά σε μια
πανεπιστημιακή αίθουσα! Ο διαγωνισμός δεν άργησε να ξεκινήσει. Μία κυρία,
επιτηρητής του διαγωνισμού και μαθηματικός, μας έδωσε τα θέματα και μας έκανε
μια ερώτηση: Τι σημαίνει Ευκλείδης; Ένα παιδί σήκωσε το χέρι του και είπε πως
ήταν ένας σπουδαίος μαθηματικός της αρχαιότητας, αγνοώντας πως η ερώτηση δεν
ήταν «Ποιος ήταν ο Ευκλείδης;», αλλά τι σημαίνει το όνομα του. Κανένας μας δεν
ήξερε την απάντηση.
Εκείνη ανέφερε πως το
όνομά του διεκδικείται από τους Άραβες και προκύπτει από τα εξής συνθετικά της
αραβικής γλώσσας: Ucli=κλειδί + dis=μέτρο γης =>Uclidis. Πιστεύω πως η παραπάνω άποψη είναι
ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα προς διερεύνηση και ένας γλωσσολόγος θα ήταν πολύ
χρήσιμος σε αυτήν την περίπτωση!
Μετά από μια μικρή
σχετική ενημέρωση άρχισα να λύνω τα θέματα. Το πρώτο πρόβλημα ήταν μια απλή
αριθμητική παράσταση, την οποία έλυσα γρήγορα για να εξοικονομήσω χρόνο για τα
υπόλοιπα προβλήματα. Το δεύτερο πρόβλημα αποδείχτηκε πως ήταν πολύ πιο εύκολο
από ό,τι είχα νομίσει στην αρχή. Αυτό το είχα αφήσει για το τέλος και κατέληξα
να προσπαθώ να το λύσω στα τελευταία 15min. της εξέτασης. Τελικά κατάφερα να το
λύσω με επιτυχία. Το τρίτο πρόβλημα ήταν δύσκολο. Αρκετά, για να με
καθυστερήσει από το δεύτερο και το τελευταίο προβλήματα. Μετά από δύο, σχεδόν,
αποτυχημένες προσπάθειες έλυσα κι αυτό.
Το τέταρτο πρόβλημα ήταν το μόνο
σχετικό με γεωμετρία-κρίμα, η γεωμετρία μου αρέσει περισσότερο από την
άλγεβρα-και ήταν αρκετά περίπλοκο. Ζητούνταν να αποδειχτούν τρεις υποθέσεις.
Απέδειξα την πρώτη, προσπάθησα να αποδείξω τη δεύτερη με τον καλύτερο δυνατό
τρόπο και, όσο για την τρίτη, κατάλαβα πώς έπρεπε να την αποδείξω, αλλά δεν έκανα
ακριβώς αυτό που θα ήταν το σωστό. Σε αυτό το τρίτο υποερώτημα του τελευταίου
προβλήματος έκανα κάτι εντελώς λανθασμένο, κατά τη γνώμη μου, για κάποιον που
ασχολείται, έστω και λίγο, με τα μαθηματικά. Αυτό ήταν να εκφράσω τη σκέψη μου
με κείμενο και όχι με μαθηματικά και να μην προχωρήσω στην επίλυση αυτής.
Μάλλον το έκανα γιατί θύμωσα, αφού ήξερα την απόδειξη, όμως δεν μπορούσα να
τελειώσω τις πράξεις μου.
Γενικά είμαι πολύ
ενθουσιασμένος από την πρόκρισή μου στον ‘Αρχιμήδη’ και θα βάλω τα δυνατά μου
στον διαγωνισμό αυτό. Ανυπομονώ για την επόμενη φάση!
Θα ήθελα να ενθαρρύνω
τους αναγνώστες που έχουν ένα ενδιαφέρον για τα μαθηματικά να μου ζητήσουν και
να προσπαθήσουν να λύσουν τα θέματα του ‘Ευκλείδη’.
Είναι πολύ ενδιαφέροντα!!!
Καραβασίλης Βασίλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου