Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2023

Μια ευτυχισμένη χώρα

Σουλατσάροντας στην Ελβετία!!!
Της Αικατερίνης - Μαρίας Ρόζη*

Τώρα λοιπόν που γυρίσαμε από τα ξένα και ξεκουραστήκαμε λιγουλάκι από τον χιονοπόλεμο... καιρός να μοιραστούμε την γνώση μας, για αυτή τη χώρα που μας ενώνει ένας λεβέντης κόντες απο την Κέρκυρα,  φαινόμενο της εποχής του, υπουργός εξωτερικών της Ρωσίας και πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας, αυτός που πραγματικά παρέλαβε καμμένη γη και θεμελίωσε το νέο Ελληνικό κράτος, ο Ιωάννης Καποδίστριας!
Η Ελβετία λοιπόν, που του οφείλει την σημερινή δομή και ευμάρειά της, είναι μια Συνομοσπονδία κρατών. Κάτι σαν τα 26 ενωμένα καντόνια και ημικαντόνια της Ελβετίας, κατά τις 50 πολιτείες των ΗΠΑ, τα 16 κρατίδια της Γερμανίας κ.λ.π. Έχει έκταση ίση περίπου με το ένα τρίτο της Ελλάδας και πληθυσμό που μας πλησιάζει. Αναμενόμενο αφού έχει τόσο υψηλό βιοτικό επίπεδο και μάλιστα χωρίς ευρώ! Νόμισμα της το Ελβετικό Φράγκο με ισοτιμία 1:1 με το ευρώ.
Πρωτεύουσα της είναι η Βέρνη (μέγεθος Γλυφάδας με Βούλα μαζί ) που όμως δεν αποτελεί την μεγαλύτερη πόλη. Μεγαλύτερη πολη είναι η Ζυρίχη (μέγεθος όσο ο Νότιος τομέας των Αθηνών). Οι μεγάλες πολεις της όπως η Βασιλεία, η Γενεύη, η Λωζάνη και το Βίντερτουρ έχουν μέγεθος Βέρνης.  Είναι ορεινό και περίκλειστο κράτος, δηλαδή δεν βρέχεται από θάλασσα, έχει όμως πάρα πολλές και τεράστιες λίμνες, σαν μικρές θάλασσες,  απομεινάρια των παγετώνων που  τροφοδοτούνται από τις Άλπεις.

Πάμε Γεωλογία Γεωγραφία;

Πριν από 65 εκατομμύρια χρόνια η Ελβετία ήταν και αυτή υποβρύχια, κατά το μεγαλύτερο μέρος της, όπως και η Ελλάδα, με παρόμοια πετρώματα παλαιοχλωρίδα και παλαιοπανίδα,  μέρη του βυθού του ωκεανού της Τηθύος (Μεσόγειος, Μαύρη Θάλασσα , Κασπία)  μεταξύ Αφρικής και Ευρώπης . Στην δυτική της πλευρά όμως  σουλάτσαραν και τροφαντοί δεινόσαυροι της Ιουρασικής περιόδου, που πήρε δικαίως το όνομά της από την οροσειρά Ιούρα (σύνορα Γαλλίας Ελβετίας)! Να σημειωθεί ότι μια συνταξιούχος εκπαιδευτικός η  Μαρί-Ελέν Μαρκό ανακάλυψε τα απολιθωμένα πατήματά τους σε ένα χωριό στα σύνορα Γαλλίας - Ελβετίας!!!
Έτσι λοιπόν, λόγω της σύγκλισης της Αφρικής με την Ευρασία, πόντο πόντο τα τελευταία 65 εκατομμύρια χρόνια, βρέθηκαν τα πετρώματα του βυθού της Τηθύος στις κορυφές των Άλπεων, έρμαια της διάβρωσης και των παγετώνων! Αυτοί τις περιέλαβαν τις έσκαψαν και να σου οι λίμνες οι παγετώδεις. Μπόντενζε, Λεμάν, Λεσατέλ... Κάθε πόλη με την λίμνη της!
Ελβετία γεωγραφία χάρτης Ενσωματωμένη εικόνα
Όσο για τα όρη τα άγρια βουνά, από τον χάρτη βλέπουμε την οροσειρά Ιούρα στα βοριοδυτικά, το οροπέδιο πιο νοτιοανατολικά (πράσινο με τις λίμνες) και τις Άλπεις ακόμα πιο νοτιοανατολικά  (Πεννικές Άλπεις, οι Βερνικές Άλπεις και οι Ραιτικές Άλπεις) με πολλές διάσημες κορυφές όπως το Μάτερχορν (το κέρατο..... όλες οι κορυφές κέρατα λέγονται) και σήραγγες όπως αυτή του Σεμπλόν στα ανατολικά και του του Αγίου Βερνάρδου στα δυτικά, ώστε να επικοινωνεί με την Ιταλία, αλλά και ονομαστά  τουριστικά κέντρα όπως το Σαιντ Μορίς και το Νταβός.
Πάμε τώρα στα ποτάμια, από εδώ πηγάζουν τα μεγάλα ποτάμια της Ευρώπης, ο Ρήνος ο Δούναβης, ο Ροδανός και πολλά άλλα. Το όρος Άγιος Γοτθάρδος, στις Κεντρικές Άλπεις, είναι η κυριότερη πηγή τροφοδοσίας των ποταμών της Ευρώπης, που κοντά στις πηγές τους είναι είναι χειμαρρώδεις και γι' αυτό το λόγο δεν είναι πλωτοί.
Στην εκδρομή μας ξεκινήσαμε με  τους καταρράκτες του Ρήνου, βορειοανατολικά της Ζυρίχης, εκπληκτικό μέρος, και τελειώσαμε με  τον Ροδανό μέσα στην Γενεύη αφού σχηματίζεται από το ποτάμι που απλώνεται στην αλπική λεκάνη.

Ο Ροδανός μέσα στην Γενεύη (δίπλα)

Ντυμένοι με τα ισοθερμικά μας περιμέναμε να ξεπαγιάσουμε, όμως, το κλίμα της Ελβετίας είναι ναι μεν ψυχρό αλλά κατά βάση ξηρό, με αποτέλεσμα να μην είναι τόσο αισθητό το κρύο και πολύ υγιεινό.  Την ιδιότητα αυτή, του κλίματος της χώρας τους, εκμεταλλεύτηκαν οι Ελβετοί στο παρελθόν ιδρύοντας  πολλά σανατόρια και  ψυχιατρικές κλινικές για τις παθήσεις των πνευμόνων  και των νεύρων.
Μπορεί λοιπόν το ψυχρό κλίμα να μην επέτρεψε την ανάπτυξη της Γεωργίας σε ικανοποιητικό βαθμό, η οικονομία της χώρας βρήκε άλλους πόλους ανάπτυξης: τη βιομηχανία (μεταλουργία, ορολογοποιία, σοκολατοποιία, φαρμακευτική, CERN), τον τουρισμό και το εμπόριο και φυσικά την κτηνοτροφία, ευνοημένη από το κλίμα αλλά και τη συστηματική και επιστημονική προσπάθεια των Ελβετών, η οποία είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη.

Ο Φλεβάρης σαν αρχίσει, Ελβετία θα μυρίσει...

Με την τσίμπλα στο μάτι αλλά με ένα πλατύ χαμόγελο στα χείλη αναχωρήσαμε από το σχολείο μισοκοιμησμένοι στις 04:30 το πρωί της Πέμπτης 2.2.23 για το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. Αφού περάσαμε τους απαραίτητους ελέγχους πετάξαμε στις 7 για Ζυρίχη όπου φτάσαμε μετά από 3 περίπου ώρες δηλαδή κατά τις 10 ώρα Ελλάδας ή 9 Ελβετίας.
Επιβιβαστήκαμε σε πούλμαν με Έλληνα οδηγό, ξεναγό και συνοδό και ξεκινήσαμε για το  Schaffhausen Rheinfall (Σαφχάουζεν) το χωριό που βρίσκονται οι καταρράκτες του Ρήνου οι πιο εντυπωσιακοί σε όγκο νερού της Ευρώπης. Κάναμε την πρωινή μας Γυμναστική ανεβοκατεβαίνοντας αμέτρητες σκάλες αλλά όλα ξεχάστηκαν μπροστά στο  μεγαλειώδες θέαμα., Εν συνεχεία αναχωρήσαμε για Lucerne (Λουκέρνη), μια μαγευτική διαδρομή πάνω στο οροπέδιο της Ελβετίας με παράλληλη ξενάγηση- ενημέρωση. Όταν φτάσαμε περιηγηθήκαμε πεζή στα αξιοθέατα της πόλης, καιρού επιτρέποντος , την παλιά Πόλη με τις χρωματιστές προσόψεις των σπιτιών, το Δημαρχείο, την ξύλινη σκεπαστή γέφυρα Kapellbrücke με 120 πίνακες ζωγραφισμένους σε ξύλο που παραλίγο να καεί, και το μοναστήρι των Φραγκισκανών.
Ίσα ίσα που προλάβαμε το ραντεβού μας στο εργοστάσιο σοκολάτας της NESTLEE στη πόλη Broc (Μπροκ) για ξενάγηση και γευσιγνωσία, από όπου φύγαμε με ανεβασμένο ζάχαρο, τσάντες με σοκολάτες παντός είδους και γεύσεως και χιόνι.
Επόμενος σταθμός μας η  πόλη Gruyeres (Γκριγιέρ,  γνωστή για την παραγωγή του ομώνυμου τυριού Gruyeres, με  σπίτια του 15ου και  17ου αιώνα αλλά και  κάστρο του 11ου αιώνα στην αυλή του οποίου διεξήχθη άγριος Ελληνικός χιονοπόλεμος... με φόντο το ηλιοβασίλεμα.
Τελευταίος σταθμός μας την Πέμπτη το ξενοδοχείο μας στην Γαλλία όπου ξεκουράσαμε το κορμάκι μας γιατί μας περίμενε νέα περιπέτεια την Παρασκευή!
Το πρωινό της Παρασκευής ήταν αφιερωμένο στο Cern, το μεγαλύτερο σε έκταση (πειραματικό) κέντρο πυρηνικών ερευνών, και ειδικότερα επί της σωματιδιακής φυσικής , στον κόσμο, το οποίο βρίσκεται δυτικά της Γενεύης  στα σύνορα Ελβετίας και Γαλίας.  Ιδρύθηκε το 1954 από δώδεκα ευρωπαϊκές χώρες και σήμερα αριθμεί 23 κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα μας, η οποία είναι και ιδρυτικό μέλος.. Ξεναγηθήκαμε από την Ελληνίδα Πανεπιστημιακό-Ερευνήτρια-Φυσικό κα Δέσποινα Χατζηφωτιάδου και τους έλληνες συνεργάτες της στο πείραμα ALICE και περιηγηθήκαμε στις εγκαταστάσεις του κέντρου φυσικών επιστημών, μπήκαμε ακόμα και στο κέντρο Ελέγχου!!!! (οι σαμπάνιες στις φωτό είναι από τους εορτασμούς για τις συνεχείς επιτυχίες!)
Μετά αναχωρήσαμε για την πόλη της Λωζάνης Lausanne  το πολιτιστικό κέντρο της δυτικής Ελβετίας , έδρα της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιστροπής, με δικιά της Notre Dame (αμ πως  μόνο στο Παρίσι;)  όπου και και περιηγηθήκαμε πεζή. Εκεί υπεγράφη η Συνθήκη της Λωζάνης το 1923 όπου τέθηκαν τα όρια της σύγχρονης Τουρκίας
Συνεχίσαμε προς Βεβέ Vevey τόπος κατοικίας του διαφωτιστή Ρουσσώ και του Τσάρλι Τσάπλιν  με τον πασίγνωστο  πύργο του Σιγιόν, που είναι χτισμένος σε ένα βραχονήσι μέσα στη λίμνη.
Ακολούθησε το Ελβετικό θέρετρο του Μοντρέ Montreux, όπου υπεγράφη η διεθνής συνθήκη για τη ρύθμιση του διάπλου, όπως μετονομάστηκε το δικαίωμα της αβλαβούς διελεύσεως των πλοίων στα Στενά της Κωνσταντινούπολης. Σήμερα  αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πόλους έλξης επισκεπτών της περιοχής ειδικά  κατά την διάρκεια του φεστιβάλ. Τη συγκεκριμένη πόλη επέλεξε ο Φρέντι Μέρκιουρι, ο θρυλικός τραγουδιστής και τραγουδοποιός των Oueen για να βρει γαλήνη καθώς και άλλοι πασίγνωστοι μουσικοί και ροκ συγκροτήματα Ντέιβιντ Μπάουι, Deep Purple, Ίγκι Ποπ ήρθαν  στο Μοντρέ για την απομόνωση και τους  χαμηλούς φόρους. Λίγο μετά το Μοντρέ με κατεύθυνση προς  Εβιάν συναντήσαμε το καλοδιατηρημένο και όμορφο κάστρο του Chillon. Η πρώτη γραπτή αναφορά του κάστρου εμφανίζεται το 1150,όπου οι κάτοικοι της Σαβόιας ελέγχουν το κάστρο και το μονοπάτι ανάμεσα στην λίμνη και τα βουνά Από τα μέσα του 12 αιώνα αποτελεί την καλοκαιρινή διαμονή των Μετρών της Σαβόιας. Το δε 1248 επεκτάθηκε σε μεγάλο βαθμό από τον Πέτρο Β' της Σαβόιας. Κτισμένο σε βραχώδες νησί και η φυσική προστασία του ελέγχουν την δίοδο μεταξύ βορρά και νότου Είναι τόσο όμορφο λες και είναι βγαλμένο από παραμύθι. Εκεί απολαύσαμε ένα μαγευτικό ηλιοβασίλεμα.
Τελευταίος σταθμός μας την Παρασκευή το ξενοδοχείο μας στην Γαλλία όπου ξεκουράσαμε ξανά  το κορμάκι μας γιατί μας περίμενε νέα περιπέτεια και η επιστροφή το Σάββατο!
Το Σάββατο πρωί πρωί αναχωρήσαμε από το ξενοδοχείο και περιηγηθήκαμε πεζή στην  Γενεύη, επισκευθήκαμε την έδρα του Ο.Η.Ε., την έδρα του διεθνούς Ερυθρού Σταυρού, το ψηλότερο σιντριβάνι της Ευρώπης μέσα στην Λίμνη, το νησάκι Ρουσσώ, το Δημαρχείο και τον Καθεδρικό ναό του Αγίου Πέτρου (έδρα του Προτεσταντισμού) , το σπίτι του Καποδίστρια, ο οποίος τιμάται ως ιδρυτής και διοργανωτής του σημερινού Ελβετικού κράτους,  και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, bonus προορισμός, με απίστευτα εκθέματα!
Χορτασμένοι και κατάκοποι, τουλάχιστον εγώ..., φτάσαμε στο αεροδρόμιο της Γενεύης και μετά από μια στάση στο Μόναχο και μικροκαθυστερήσεις φτάσαμε στην Πατρίδα στις 00:50,  ξημερώματα  Κυριακής και στο σχολείο γύρω στις 02:00 π.μ. Ήταν Υ Π Ε Ρ Ο Χ Α!!!

ΣΣ. Το πλούσιο φωτογραφικό υλικό είναι της Αικατερίνης - Μαρίας Ρόζη

Πηγές: ο Ξεναγός μας Άγγελος Σπανόπουλος, η Γεωλογία Ευρώπης (ΕΚΠΑ)  και το διαδίκτυο
................................................................
* Η Αικατερίνη-Μαρία Ρόζη είναι γεωλόγος και υπηρετεί ως εκπαιδευτικός στο 3ο Γυμνάσιο Γλυφάδας