Για τον Γιάννη Σπανό
Του Κώστα Γεωργουσόπουλου*
Ο Γιάννης Σπανός είχε ξεκινήσει (και δεν είδα να σταματάει
κανείς σ' αυτή του την περίοδο) ως σολίστ του πιάνου. Έφυγε από την Ελλάδα και
το Κιάτο για να σπουδάσει τον Σοπέν και να παίξει τον Σούμαν. Δυστυχώς η
εφηβεία συχνά προδίδει τους πρώιμους καλλιτέχνες.

Εν πρώτοις «Νέο Κύμα» που είχε προηγηθεί είχε ονομαστεί και
επιβληθεί κυρίως η γαλλική κινηματογραφική εκείνη περίοδος που δοξάστηκε με
σημαντικούς σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Εκείνοι οι δημιουργοί που αναδείχτηκαν
ύστερα από τους μεγαλοφυείς γάλλους κινηματογραφικούς ωτέρ έφερναν μια άλλη
γενιά, άλλα τραύματα, άλλα όνειρα και άλλα πρόσωπα και στην εικόνα της γυναίκας
κυρίως. Τι σχέση είχε η Αρλετί π.χ. με την Μπαρντό;
Ο Γιάννης Σπανός είχε ξεκινήσει (και δεν είδα να σταματάει
κανείς σ’ αυτή του την περίοδο) ως σολίστ του πιάνου. Εφυγε από την Ελλάδα και
το Κιάτο για να σπουδάσει τον Σοπέν και να παίξει τον Σούμαν. Δυστυχώς η
εφηβεία συχνά προδίδει τους πρώιμους καλλιτέχνες. Η επισταμένη και επίμονη άσκηση
κούρασε τα δάχτυλά του και έπαθε κάκωση στους τένοντες. Ετσι εγκατέλειψε το
όραμα του σολίστ στις μεγάλες σάλες της Ευρώπης και της Αμερικής. Κανείς δεν
φαντάζεται πώς συνέχισε! Οταν μόλις είχε έρθει στην Αθήνα μετά την επιτυχημένη
συνθετική του εργασία στο Παρίσι και συναντηθήκαμε ο συγγενής μου μέγας
γελοιογράφος Κώστας Μητρόπουλος με ρώτησε να μάθω αν είχε καμιά συγγένεια με
τον γελοιογράφο Σπανό που δημοσίευε σκίτσα στην ιταλική μεγάλη εφημερίδα
«Κοριέρε ντε λα σέρρα». Τον ρώτησα και με έκπληξη πληροφορήθηκα πως ήταν ο
ίδιος ο Γιάννης Σπανός ο ελληνοϊταλός γελοιογράφος!!! (Τώρα με το Διαδίκτυο
κάποιος ειδικός στα Μέσα μπορεί να αναζητήσει στα ηλεκτρονικά αρχεία του
ιταλικού Τύπου την περίοδο γύρω στα 1963-63 τα σκίτσα του).

Ο Πατσιφάς αποδέχτηκε το σχέδιο και αποπειράθηκε να
δημιουργήσει μέσω της «Λύρας» μια ομάδα νέων δημιουργών τραγουδιού.

Ο Σπανός μόλις είχε γράψει την «Αγάπη για το καλοκαίρι» με
τον Παπαστεφάνου και τη μαθήτρια Λυκείου Καίτη Χωματά. Η αείμνηστη Καίτη είχε
μείνει μετεξεταστέα στα Αρχαία Ελληνικά και της έκανα, δωρεάν εννοείται,
μαθήματα στο σπίτι μου στη Βουλγαροκτόνου.

Ηταν το 1965, η γενιά του 114, του Γεωργίου Παπανδρέου, όταν
δημιουργήθηκε το Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης (Θεέ μου, πώς κατάντησε!).
Πρόεδρος της επιτροπής ο Μάνος Χατζιδάκις. Ο Σπανός με στίχους δικούς μου
διαγωνίστηκε με το τραγούδι «Μιλάς» με τη Χωματά. Τη νύχτα του διαγωνισμού η
Χωματά (άπειρο κοριτσάκι) έπαθε τρακ και σταμάτησε δύο φορές…
Νίκησαν ο Αργύρης των μπουάτ και ο Μαυρουδής με τον
Κακουλίδη. Αλλά το βράδυ στη δεξίωση με καλεσμένους συνθέτες, στιχουργούς,
ορχήστρα και κριτές στην αίθουσα της έκθεσης κάποιοι έντονα ζήτησαν από τον
Χατζιδάκι να παίξει κάτι στο πιάνο, δικό του προφανώς. Εκείνος, ο μέγας
φιλονεϊστής, σηκώθηκε και είπε: Εγώ θα σας παίξω αυτό το τραγούδι που ψήφισα,
και έπαιξε το «Μιλάς» του Σπανού με τους στίχους μου!
Ο Γιάννης έγραψε και άλλα τραγούδια δικά μου αλλά και κάποια
άλλα που έχουν την ιστορία τους. Ο Σπανός έγραψε στη Γαλλία μελωδίες τραγουδιών
και ο εκδότης του έβρισκε τους στιχουργούς. Εκτός βέβαια από την περίπτωση
Αραγκόν. Ετσι γύρισε από το Παρίσι με τραγούδια που είχε μελοποιήσει με στίχους
Γιώργου Σεφέρη. Ο Σεφέρης είπα ήδη ήταν εκδιδόμενος ποιητής στον «Ικαρο» που
διηύθυναν ο ποιητής Νίκος Καρύδης, ο Μ. Πλωρίτης και ο Πατσιφάς. Ο Πατσιφάς
πήγε μια μαγνητοταινία όπου ο Σπανός έπαιζε και τραγουδούσε επτά τραγούδια σε
στίχους Σεφέρη. Ο μεγάλος και δύσκολος χαρακτήρας ποιητής του Νομπέλ απαγόρευσε
να μελοποιηθούν οι στίχοι του. Προφανώς είχε δυσαρεστηθεί από τη μελοποίηση
στίχων του από τον Μίκη Θεοδωράκη. Οχι βέβαια γιατί δεν του άρεσαν αλλά για τη
λαϊκή απήχηση που είχαν. Ο Μίκης τον είχε συνοδέψει στην Πλάκα που σε κάθε
γωνιά παιζόταν και ακουγόταν στα τρίστρατα «Το περιγιάλι το κρυφό»! Είπε λοιπόν
στον Πατσιφά πως δεν θα ακούσει καν τα τραγούδια που είναι πιθανόν και να του
αρέσουν αλλά είναι απόφασή του να αρνείται μελοποίηση στίχων του.
Απελπισμένος ο Σπανός με ορφανές πλέον μελωδίες ζήτησε από
μένα να γράψω στίχους καινούργιους. Επρεπε να «πατήσω» πάνω στα μέτρα του
Σεφέρη και να αποφύγω θέματα και ύφος του μεγάλου ποιητή. Ετσι γράφτηκαν οι
«Αποδημίες» που τραγούδησε έξοχα η Χωματά. Αλλά το εξώφυλλο του δίσκου με
φωτογραφία της Χωματά να σκεπάζεται το μισό της πρόσωπο από μια φράντζα μαλλιών
έμοιαζε μακάβριο. Δεν περπάτησε εμπορικά ο δίσκος. Ακούστηκαν τραγούδια στο
ραδιόφωνο («Μια φυσαρμόνικα το δειλινό»). Ενα τραγούδι που δεν περιλαμβάνει ο
δίσκος, το έβδομο, το τραγούδησε ο Γεωργίου (πόσοι φευγάτοι, Θεέ μου: Σπανός,
Χωματά, Γεωργίου, Γ. Ζωγράφος, Κωτούλας, Αρλέτα, Δασκαλόπουλος, Ελευθερίου…),
«Ο σαλτιμπάγκος».
Το τραγούδι «Δέκα στρατιώτες» που είπε έξοχα η Αρλέτα, μόλις
είχε αποφοιτήσει ζωγράφος από την Καλών Τεχνών, μεταφράστηκε πιστά στα γαλλικά
και το τραγούδησε η Ζυλιέτ Γκρεκό. Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί, ενώ ο μεταφραστής
ήταν πιστός στο πρωτότυπο ποίημά μου έκανε τους στρατιώτες έξι (αφού οι Six
Soldas έχουν τις ίδιες συλλαβές με το Dix Soldas).
Οταν πριν από χρόνια η ΕΡΤ έκανε ένα αφιέρωμα στα τραγούδια
μου σε μια σειρά και με άλλους στιχουργούς, τα τραγούδια με μουσική του Γιάννη
τα ηχογραφήσαμε στο στούντιό του στη γενέθλια πόλη του και στο πατρικό του στο
Κιάτο.

Στο γιορταστικό δείπνο μετά την εκδήλωση ήταν η τελευταία
φορά που ειδωθήκαμε προσωπικά.
Θέλω να τελειώσω με μια από τις παραλείψεις των μεταθανάτιων
κειμένων. Είχε γράψει τα διάσημα τραγούδια του παιδικού αριστουργήματος
«Μορμόλης», τους στίχους είχε υπογράψει η Εύα Κυριαζή, ψευδώνυμό μου, όνομα της
μητέρας μου και ένα αφιέρωμα στην κόρη μου Εύα που τότε, 1973, μέρες του
Πολυτεχνείου, ετοιμαζόταν για το νηπιαγωγείο!
Ενα από τα τραγούδια του έργου τραγούδησε μια νέα φιλόλογος,
Θεσσαλονικιά, ηθοποιός, η Τάνια Τσανακλίδου.
...............................
*Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος
είναι φιλόλογος, αρθρογράφος, επιφυλλιδογράφος, θεατρικός κριτικός. Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα «IN.GR» στις 11 Νοεμβρίου 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου