Ο Ευγένιος Ντελακρουά παρουσίασε τον αγώνα των Ελλήνων του 1821
της Μαρίας Ρώτα*
Ευγένιος Ντελακρουά, Έλληνας αγωνιστής |
Ο καθημερινός αλλά και ο εβδομαδιαίος Τύπος αφιέρωνε τα πρωτοσέλιδά του, καθώς και πολλά άρθρα του, στα γεγονότα που συνέβαιναν στην Ελλάδα. Μόνο κατά τον πρώτο χρόνο της επανάστασης, περισσότερα από εκατόν πενήντα έντυπα δημοσιεύτηκαν για τον Αγώνα. Ήταν τόσα πολλά, που πολλοί Έλληνες με συγκίνηση είπαν ότι αυτός ο μεγάλος αριθμός των άρθρων για την Ελληνική Επανάσταση μπορεί να συγκριθεί μόνο με αυτών της Γαλλικής Επανάστασης. Αυτό σημαίνει ότι οι Γάλλοι δημοσιογράφοι θαύμαζαν την Ελλάδα, και για την σπουδαία αρχαία ιστορία της και για την άριστη προσπάθειά της να αποκτήσει την ελευθερία της. Ο Φιλελληνισμός ως κίνημα άρχισε να παίρνει σημαντικές διαστάσεις. Ποιήματα, τραγούδια, θεατρικά έργα γράφονταν συνέχεια, έχοντας ως θέμα τον Ελληνικό ξεσηκωμό με στόχο η Ελλάδα να αποκτήσει την ελευθερία της. Είχαν γίνει δημοπρασίες, σε χώρες της Ευρώπης, για τη συγκέντρωση χρημάτων και για την ενίσχυση των Ελλήνων αγωνιστών. Είχαν γραφτεί τότε στις Ευρωπαϊκές εφημερίδες πολλά θετικά σχόλια και αναφέρονταν σε τόσους Ευρωπαίους που έσωσαν την Ελλάδα. Ολόκληρη η κοινή γνώμη των συνανθρώπων εκτιμούσε και θαύμαζε την ιστορία της.
Η Ελλάδα ήταν πηγή έμπνευσης
Ευγένιος Ντελακρουά,Δύο Σουλιώτες στρατιώτες δίπλα στη θάλασσα |
Ευγένιος Ντελακρουά,Ο Μπότζαρης αιφνιδιάζει το τουρκικό στρατόπεδο και πέφτει θανάσιμα τραυματισμένος |
Κανένας Έλληνας δεν ζήτησε τη βοήθειά τους, αλλά μόνοι τους το θέλησαν. Υπάρχει ένα κείμενο από τον τότε διάδοχο της Βαυαρίας, ο οποίος μεταξύ άλλων είχε δηλώσει ότι “χρωστάμε στους Έλληνες την ελευθερία τους, χάριν των προγόνων τους.” Συχνά, οι κακοτυχίες των Ελλήνων αποτελούσαν πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες, περισσότερο από τις επιτυχίες τους. Τα έργα που κατασκεύασαν τότε οι Ευρωπαίοι ζωγράφοι, αυτής της εποχής, είχαν μεγάλες επιτυχίες. Σε σχέση με τους άλλους Ευρωπαίους, οι Γάλλοι είναι αυτοί που εμπνέονται περισσότερο, εκείνη την εποχή. Σφαγές, πυρπολήσεις και μάχες είναι τα θέματα που συχνά αντικρίζουμε στους πίνακες αυτής της εποχής. Στο σαλόνι του Παρισιού του 1827, δέκα απτά έργα από αυτά που εκτίθενται έχουν ελληνικά θέματα.
Ο ζωγράφος που μετέφερε καλύτερα από τους άλλους το ηρωικό και το τραγικό στοιχείο αυτού του Αγώνα ήταν ο ζωγράφος Ευγένιος Ντελακρουά ( Eugene Delacroix) Το σημαντικό είναι ότι ο Ντελακρουά ποτέ δεν επισκέφθηκε την Ελλάδα! Αγάπησε και θαύμασε την Ελλάδα από τα τόσα κείμενα που είχε διαβάσει για την αρχαία και την νεότερη ελληνική ιστορία. Ο Γάλλος αυτός ζωγράφος, ήταν από τους σημαντικότερους στην ιστορία της τέχνης. Γεννήθηκε το 1798 στο Σάρεντόν - Σαιν Μόρις και πέθανε στο Παρίσι το 1863. Υπήρξε ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του κινήματος του ρομαντισμού στη ζωγραφική στη Γαλλία. Άνοιξε νέους ορίζοντες για τη ζωγραφική τέχνη και πολλοί μεγάλοι ζωγράφοι των μετέπειτα εποχών θαύμασαν και αναγνώρισαν την “άριστη και μοναδική εργασία του.” Επί σαράντα πέντε χρόνια εργαζόταν με έναν πρωτόγνωρο ενθουσιασμό γι’ αυτό και η καλλιτεχνική του παραγωγή υπήρξε τεράστια. Μετά το θάνατό του οι ειδικοί ανεκάληψαν μεγάλα ζωγραφικά του έργα, (γκραβούρες, λιθογραφίες, σκίτσα πίνακες κ.α. που έφθαναν τα 1625 κ.α.).
Η ζωγραφική του τη δεκαετία 1820 – 1830
Ντελακρουά, Μάχη Έλληνα και πασά |
Οι σφαγές της Χίου
Ευγένιος Ντελακρουά,οι σφαγές της Χίου |
…………………………..
*Η Μαρία Ρώτα είναι αρχαιολόγος και τακτική συνεργάτιδα της καθημερινής εφημερίδας των Κυκλάδων ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ που τυπώνεται στην Ερμούπολη της Σύρου, στην οποία δημοσιεύθηκε, στο φύλλο της 27ης Ιανουαρίου 2022.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου