Τρίτη 31 Μαΐου 2022

Οικογενειακή υπόθεση

ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
της Στέλλας Καρατζόγλου*

Στην Ελλάδα, πολύ συχνά το άγχος των εξετάσεων αποκτά χαρακτήρα οικογενειακό. Αρχίζει δηλαδή να αφορά την οικογένεια στο σύνολό της και όχι μόνο το παιδί που καλείται να εξεταστεί. Ακούμε πολλές φορές μαμάδες να χρησιμοποιούν τη φράση «Δίνουμε εξετάσεις», κυρίως δε όταν πρόκειται για τις πανελλήνιες.
Το βίωμα της εξέτασης του παιδιού, είναι προσωπικά δική του υπόθεση αλλά η συναισθηματική επένδυση όλων γύρω του, τους επιτρέπει να συμβιώνουν το άγχος μαζί του, συχνά πολλαπλασιάζοντάς το. Πώς θα τα πάμε; Τι θα πέσει; Πόσο θα καταφέρουμε να γράψουμε; είναι μερικές μόνο από τις ερωτήσεις τις οποίες δέχεται το παιδί σε καθημερινό επίπεδο. Για τους μαθητές που διαβάζουν με τους γονείς τους, το όλο εγχείρημα αποτελεί συχνά μια οικογενειακή υπόθεση με έναν όμως να διαχειρίζεται αυτή την κατάσταση και να καλείται να ανταπεξέλθει, τον μαθητή. Πόση ευθύνη άραγε να συνεπάγεται αυτή η θέση και πόσο βαρύ να είναι το τίμημα της πίεσης συναισθηματικά για να αποδώσει σχετικά αποτελεσματικά ένα παιδί στις εξετάσεις του; Μήπως τελικά το άγχος που βαραίνει το μυαλό του και δεν του επιτρέπει να γράψει όσα ξέρει δεν είναι αποκλειστικά δικό του δημιούργημα; Η επιτυχία ή αποτυχία στις εξετάσεις δεν είναι πάντα αναπόδραστο κομμάτι της μελλοντικής πορείας του παιδιού. Μπορεί να αντικατοπτρίζει μία καλή ή μια όχι τόσο καλή μέρα για τις επιδόσεις του στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο, όμως δεν σημαίνει γενικότερη επιτυχία ή αποτυχία.
Ως γονείς, μερικά από τα πράγματα που μπορείτε να δοκιμάσετε για να βοηθήσετε τους εξεταζόμενους μαθητές, είναι να εξασκείτε πρακτικές κατανόησης και υπομονής. Χρειάζεται να ακούσουμε την ενδεχόμενη ανησυχία του παιδιού, να σχεδιάσουμε συνεργατικά ένα πλάνο καλύτερης προετοιμασίας και κατανομής της ύλης σε επιμέρους τμήματα αντί για ένα τρομακτικό και ενιαίο βουνό διαβάσματος. Σημαντικό κρίνεται να αποφεύγονται βαθμοθηρικές συμπεριφορές, το τέλειο δεν είναι επιτεύξιμο και οφείλουν τα παιδιά να μην εγκλωβίζονται σε αυτό. Δώστε σημασία στο πως ο μαθητής θα αισθανθεί καλύτερα προετοιμασμένος, ώστε να αναδείξει στο μέγιστο τις ικανότητές του. Εύχομαι επιτυχία!!!
...................................
Στέλλα Καρατζόγλου είναι Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια παιδιών/εφήβων και ενηλίκων, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Αθηνών και ειδικευμένη στη Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία (CBT).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου